Blog

Uczucie ciężkich nóg – jak sobie radzić z tym problemem?

Wizyta w Sky Clinic

Najlepsi lekarze i eksperci, najnowsze technologie oraz zabiegi indywidualnie dobrane do potrzeb klienta.

Uczucie ciężkich nóg – jak sobie radzić z tym problemem?

Ciężkie nogi to dość powszechny problem, który dotyka coraz więcej osób. Przyczyny tej przypadłości mogą być bardzo różne – od ciąży aż po choroby naczyń żylnych. Towarzyszyć jej mogą dodatkowe objawy w postaci obrzęków nóg, uczucie mrowienia w łydkach czy pieczenie stóp. Jakie są przyczyny zespołu ciężkich nóg? W jaki sposób z nimi walczyć ? Odpowiadamy!

Czym jest uczucie ciężkich nóg?

Uczucie ciężkich nóg, znane także jako zespół ciężkich nóg to dość częsty problem, którego nie powinno się ignorować. Może pojawić się w każdym wieku i dotyczy zarówno kobiet, jak i mężczyzn. Najczęściej pierwsze symptomy dają się we znaki w okolicach 45.-55. roku życia. Nie jest to jednak zasada i są pacjenci, którzy z problemem tym muszą mierzyć się znaczniej wcześniej.

Ciężkie nogi rzadko kiedy są samodzielnym objawem. Zazwyczaj towarzyszą im dolegliwości takie jak:

  • skurcze mięśni,
  • zmiany skórne,
  • obrzęki wokół kostek,
  • piekący lub kłujący ból łydek.

Zastanawiasz się, jakie są przyczyny tej dolegliwości? Odpowiedzi na swoje pytania znajdziesz tuż poniżej.

Co powoduje uczucia ciężkich nóg?

Uczucie ciężkich nóg bardzo często spowodowane jest zastojem krwi w żyłach kończyn dolnych. Krew z żył dolnej części ciała mogła wrócić do serca musi pokonać siły ciążenia. Pomocne są w tym kurczące się mięśnie kończyn dolnych, uciskające na naczynia krwionośne i przyspieszające przepływ, a także zastawki żylne, które zapobiegają cofaniu się krwi. Jest to tak zwana pompa mięśniowa.

Jeżeli dochodzi nawet do niewielkiej patologii w obrębie tego procesu oraz braku działania pompy mięśniowej, naturalnie działające siły mogą być niewystarczające. Wówczas osłabiony zostaje powrót żylny, a w konsekwencji uczucie ciężkich i bolesnych nóg.

Jakie są przyczyny uczucia ciężkich nóg?

Jak już pokrótce wspomnieliśmy, ciężkie nogi są częstym objawem chorób żył. Nie zawsze jednak musi tak być, zwłaszcza, że objaw ten występuje również u zdrowych, aktywnych fizycznie osób w różnym wieku. Przyczyny ciężkich nóg to zatem:

  • przewlekła niewydolność żylna, czyli żylaki,
  • zakrzepica żył głębokich,
  • długotrwałe unieruchomienie, np. w trakcie długiej podróży.

Przyczyną może być również niewydolność serca. Gdy organ ten nie może efektywnie przepompowywać krwi, prowadzi to do jej zalegania w żyłach obwodowych. Te z kolei staja się przepełnione, a z czasem częściowo przepuszczalne. Konsekwencją tego mogą być obrzęki, bóle oraz uczucie ciężkości nóg.

Zobacz więcej  Zabiegi odchudzające - czy to dobry pomysł na zrzucenie kilogramów?

Ciężkie nogi mogą być także spowodowane intensywnymi ćwiczeniami. Podczas treningu przepływ krwi jest znacznie wzmożony, naczynia zaś są rozszerzone. Dzieje się tak, gdyż zadaniem naczyń jest dostarczenie mięśniom odpowiedniej ilości tlenu i składników odżywczych. Po zakończeniu treningu naczynia żylne wciąż pozostają szerokie, gdy pompa jest już nieaktywna. Prowadzi to do zastoju krwi, co powoduje uczucie ciężkości dolnych kończyn.

Zespół ciężkich nóg w ciąży

Ciężkie nogi to także częsta przypadłość kobiet ciężarnych. W tej sytuacji przyczyna leży po stronie hormonów – wyższy poziom estrogenów działa rozluźniająco na naczynia żylne.

Fizjologicznie, w trakcie ciąży zwiększa się ilość krwi. Z kolei powiększająca się macica wywiera ucisk na żyły umiejscowione w jamie brzusznej. Wówczas dochodzi do wypełniania się żył powierzchownych, które nie są w stanie zastąpić układu żył głębokich. Prowadzi to do powstawania pajączków naczyniowych i żylaków.

Jakie objawy towarzyszą uczuciu ciężkich nóg?

Zazwyczaj uczucie ciężkich nóg pojawia się po dłuższym staniu, przebywanie w pozycji siedzącej lub pozostawaniu w bezruchu. Najczęściej występuje wtedy, gdy jest ciepło, czyli w okresie letnim. Występujący obrzęk oraz uczucie rozpierania nasilają się wraz z upływem kolejnych godzin, powodując nawet problemy z poruszaniem się.

Po nocy i odpoczynku dolegliwości zazwyczaj się zmniejszają, a nawet całkowicie ustępują. Pojawia się jednak ryzyko ich nawrotu. Wówczas może to świadczyć o poważniejszej chorobie. Najczęściej dolegliwości tej towarzyszą dodatkowe objawy, takie jak:

  • opuchnięte kostki i stopy,
  • swędzenie skóry,
  • kłujący, piekący ból nóg,
  • mrowienie i drętwienie nóg,
  • kurcze mięśni i bolesne skurcze łydek,
  • pajączki na nogach, żylaki,
  • zmiany skórne.

W zaawansowanych i długotrwałych przypadkach występują nawet owrzodzenia podudzia.

Co powinno Cię zaniepokoić?

Jeżeli uczucie ciężkich nóg towarzyszą Ci jedynie okazjonalnie, nie ma powodów do obaw. To całkiem normalne, że ból może dokuczać Ci wtedy, gdy zbyt długo przebywałeś z stojącej lub siedzącej pozycji. Nierzadko pojawia się wtedy, gdy organizm jest przemęczony, np. po intensywnym treningu. Problem pojawia się wtedy, gdy uczucie ciężkości i napięcia nóg pojawiają się regularnie. Jeżeli do tego wszystkiego dochodzą widoczne żyły na powierzchni nóg , szczególnie w okolicy kostek lub pod kolanami – objawów tych nie należy bagatelizować. Konieczna będzie wówczas wizyta u lekarza, który wdroży odpowiednie leczenie.

Zobacz więcej  Cera trądzikowa: skuteczna pielęgnacja skóry z trądzikiem - oczyszczaj, tonizuj i dbaj o cerę trądzikową

Ciężkie nogi – jak sobie radzić z tym problemem?

W jaki sposób leczyć uczucie ciężkich nóg? To zależy. Przede wszystkim od tego, jakie jest podłoże tego schorzenia. Jeżeli odpowiedzialne są za to choroby żył, lekarze zalecają stosowanie preparatów doustnych, maści oraz balsamów i kremów. Jest to ważne, gdyż w ten sposób można zapobiegać rozwojowi powikłań w postaci np. żylaków na kończynach dolnych.

Co powinno znaleźć się w składzie preparatów wspomagających walkę z zespołem ciężkich nóg? Ważne są takie składniki jak:

  • diosmina i hesperydyna, które mają działanie przeciwobrzękowe,
  • heparyna, której właściwości przeciwdziałają zakrzepom,
  • rutyna i witamina C, odpowiadające za prawidłowy stan ścian naczyń krwionośnych oraz ich przepuszczalność,
  • mentol, czyli składnik o działaniu chłodzącym i kojącym.

Poza tym, lekarza zalecają stosowanie ciasnych rajstop oraz podkolanówek o stopniowanym ucisku, które zapobiegają powstawaniu żylaków.

Wymienione wyżej specyfiki dostępne są bez recepty. Zalecane jest zatem ich spożywanie w celu profilaktyki. Oczywiście, zanim wybierzesz się do apteki i zdecydujesz się na samodzielne ich stosowanie, musisz zasięgnąć opinii specjalisty. Powinien on rozważyć zasadność wprowadzenia preparatów , a także ich interakcja z dotychczas przyjmowanymi przez Ciebie lekami.

Jak walczyć z uczuciem ciężkich nóg w domowych warunkach?

Zastanawiasz się, co poza przyjmowanie leków oraz stosowaniem maści, możesz zrobić, aby zapobiegać uczuciu ciężkości nóg? Nie wiesz, na czym powinna polegać profilaktyka żylaków? Mamy dobrą wiadomość – to wcale nie jest trudne! Wystarczy lekka modyfikacja swojego stylu życia lub określonego schematu zachowań. W jaki sposób?

Jednym ze skutecznych sposobów jest zadbanie o regularną, umiarkowaną aktywność fizyczną. Spacery, bieganie oraz pozostałe sporty zapewniające stała stymulację pompy mięśniowej oraz utrzymywanie naczyń krwionośnych w dobrym stanie, będą przysłowiowym strzałem w dziesiątkę.

Kolejną niezwykle istotną kwestią jest odpowiednia, zdrowa dieta. Należy ze swojego jadłospisu wyeliminować, lub chociażby ograniczyć, sól. Składnik ten bowiem wpływa na gromadzenie się wody w organizmie. Dieta powinna być bogata w błonnik, co ułatwi utratę zbędnych kilogramów. Jest to ważne szczególnie w przypadku nadwagi i otyłości.

Warto pamiętać o tym, że chłodny prysznic może zdziałać cuda. Zimna woda powoduje zmniejszenie obrzęków wokół kostek, a także osłabi uczucie swędzenia oraz ciężkości nóg. Jeżeli jesteś miłośnikiem sauny oraz gorących kąpieli – musisz z nich na razie zrezygnować. To właśnie one mogą przyczynić się do dalszego rozszerzania się naczyń krwionośnych i nasilenie objawów.

Zobacz więcej  Trzy proste ćwiczenia na opadającą powiekę - skuteczne sposoby na pozbycie się problemu

To, czego jeszcze warto się wystrzegać to zbyt długie przebywanie w jednej pozycji. Jeżeli masz pracę siedzącą rób częste przerwy na kilka prostych ćwiczeń mięśni nóg. Nasze propozycje to napinanie łydek, krążenia stóp, ruchy palcami stóp – zapewnią one lepsze krążenie krwi. Unikaj także zakładanie nogi na nogę, gdyż pozycja ta utrudnia przepływ krwi i nasila uczucie ciężkich nóg.

Co zrobić wtedy, gdy objawy już Ci towarzyszą? Jednym ze skutecznych sposobów na pozbycie się ich jest leżenie z nogami uniesionymi w górę. Powinny znajdować się nieco powyżej tułowia. Pod nogi możesz podłożyć poduszkę lub koc, co ułatwi powrót żylny i wyeliminuje obrzęki oraz uczucie ciężkich nóg. Dobrym sposobem jest także wymoczenie stóp w wodzie z dodatkiem soli oraz olejku herbacianego lub lawendowego.

Jak minimalizować zespół ciężkich nóg?

Co jeszcze warto robić, aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia zespołu ciężkich nóg? Warto pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu. Spożywanie dużej ilości napojów niegazowanych, a przede wszystkim wody, pozwala na oczyszczenie organizmu z nagromadzonych toksyn. Wśród zalecanych napojów warto wyróżnić także napar z liści brzozy, mający działanie przeciwobrzękowe. Jak już wiesz, warto także ograniczyć ilość spożywanej soli, która sprzyja zatrzymywaniu się wody w organizmie.

Już wiesz, że mając problem z ciężkimi nogami, należy zrezygnować z sauny oraz gorących kąpieli. W tej sytuacji korzystne nie jest także uczęszczanie na solarium i depilacja gorącym woskiem. Wszystko za sprawą wysokiej temperatury, przyczyniającej się do rozszerzania naczyń krwionośnych. Ciepłą kąpiel zastąp chłodnym prysznicem – o zaletach tego rozwiązania pisaliśmy w poprzedniej części naszego artykułu.

Uczucie ciężkości nóg to problem, który dotyka wielu osób. Niekiedy pojawia się jedynie okazjonalnie, szczególnie wtedy, gdy zbyt długo przebywasz w jednej pozycji. Wówczas nie ma powodu do zmartwień. Jeżeli jednak problem się nasila, a ciężkość nóg oraz obrzęki towarzyszą Ci coraz częściej – koniecznie udaj się do lekarza w celu wykonania badań diagnostycznych. Odpowiednie leczenie może zapobiegać dalszego postępowania choroby a także występowaniu żylaków. Warto jednak wprowadzić kilka niewielkich zmian do swojego stylu życia. Zdrowa dieta, regularna aktywność fizyczna oraz odpowiednie nawodnienie organizmu to coś, co może uchronić Cię przed tą nieprzyjemną przypadłością.

Pozostaw nam kontakt

Nasz zespół jest do Twojej dyspozycji. Zostaw swoje dane kontaktowe, a nasz specjalista skontaktuje się z Tobą w przeciągu 30 minut.

Polecane artykuły

Set your categories menu in Header builder -> Mobile -> Mobile menu element -> Show/Hide -> Choose menu
Create your first navigation menu here
Start typing to see posts you are looking for.
Shop