+ 48 71 889 80 00

Wrocław -->> ul. Ołtaszyńska 71a |||| Warszawa -->> ul, Marconich 3

Jak powstaje cellulit w ciąży? – sposoby na jego pozbycie

Ciąża to czas poważnych zmian hormonalnych w całym organizmie. Ciało dostosowuje się do wzrostu estrogenu, co oznacza, że zwiększa się tłuszczowa masa ciała na nogach i brzuchu, wpierw tworząc lekkie obrzęki, a następnie pełnoprawny cellulit. Jako defekt kosmetyczny cellulit u kobiety w ciąży może powodować dyskomfort, czy psuć nastrój. Jego pojawienie się jest jednak możliwie do usunięcia. Jakie są przyczyny cellulitu w ciąży i jak go usunąć?

Jakie są przyczyny cellulitu w ciąży?

Skórka pomarańczowa to nie choroba, a jedynie nieco nieestetycznie wyglądająca zmiana w tkankach łącznych. Jakie przyczyny stoją za jej powstawaniem? Pod skórą każdego człowieka znajduje się warstwa komórek tłuszczowych. Ich grubość jest znacznie widoczna na biodrach, brzuchu i pośladkach.

Podczas przybierania na wadze magazynowany tłuszcz odkłada się na nich, a wraz z jednoczesnym wzrostem żeńskiego hormonu – estrogenu, zaczynają powstawać typowe dla cellulitu wgniecenia.

Estrogen pośredni wpływa także na kolagen otaczający komórki tłuszczowe, powodując jego rozpad. Powoduje to, że komórki tłuszczowe mogą przeciskać się w przestrzeniach międzykomórkowych tkanki podskórnej – stopniowo pojawiają się wgniecenia, typowy wygląd cellulitu. Co więcej, podskórna tkanka tłuszczowa kobiet nie jest skrzyżowana, jak u mężczyzn, a jedynie poprzecinana w pionie przez podtrzymujące pasma tkanki łącznej.

Powstawaniu cellulitu wyraźnie sprzyja ciąża. Ponieważ wiele punktów, które powodują lub wspierają rozwój cellulitu, występuje jednocześnie w czasie ciąży.

Przyczyny powstawania cellulitu to m.in.:

  • Wzmożona produkcja estrogenu;
  • Bardzo szybki przyrost masy ciała w niezwykle krótkim czasie;
  • Silne rozciąganie skóry, zwłaszcza w okolicy brzucha (rozstępy), a także na pośladkach i udach;
  • Zmieniona równowaga hormonalna zapewnia zwiększone odkładanie tłuszczu i rozluźnienie tkanki łącznej.

Jaka jest rola hormonów w rozwoju cellulitu?

Wiadomo już, iż pojawienie się cellulitu i zmiany hormonalne u kobiet ciężarnych są ze sobą blisko związane, zwłaszcza pod kątem wzrostu produkcji estrogenu. Poziom estrogenu wzrasta w pewnych kluczowych momentach życia:

  • Fazie dojrzewania;
  • Przyjmowaniu hormonalnych środków antykoncepcyjnych;
  • Ciąży;
  • Karmieniu piersią.

Rolą estrogenu jest przygotowanie organizmu na ewentualną ciążę poprzez zwiększenie magazynowania tłuszczu. Tłuszcze te są wykorzystywane jako zapasy energii przed i podczas ciąży, a także w trakcie karmienia piersią.

Jednakże, gdy organizm magazynuje tłuszcz w dużych ilościach w adipocytach (komórkach tłuszczowych), obserwowany jest znaczny wzrost ich wielkości i tworzenie się złogów tłuszczu. Gromady te stają się widoczne pod skórą, zyskując miano cellulitu.

Oprócz estrogenu ważną rolę odgrywa także prolaktyna. Poziom prolaktyny w kobiecym ciele wzrasta od samego początku ciąży. Hormon ten odpowiada za przygotowanie gruczołów sutkowych do karmienia piersią, do tego zachęca nasz organizm do tworzenia rezerw energetycznych w postaci tłuszczu. Ponadto prolaktyna ma również wpływ na sprzyjanie zatrzymywania wody w tkankach, determinując tzw. cellulit wodny.

Czy można zapobiec powstawaniu cellulitu ciążowego?

Podstawowe pytanie, które zadawane jest wraz z nadchodzącą ciążą. Każda kobieta, niezależnie od wieku, budowy ciała czy wagi i sylwetki może zachorować na cellulit. Przyczyna powstawania tej przypadłości leży w skórze lub leżącej pod nią tkance łącznej. Nawet bardzo szczupłe kobiety mogą mieć wyraźną pomarańczową skórkę.

Dobra wiadomość jest taka, iż wgniecenia zwykle znikają po ciąży. Jeśli dobrana została odpowiednia dieta, aktywność fizyczna została zachowana, a ruch nie jest straszny, cellulit powinien zniknąć od miesiąca do trzech po minionej ciąży. Pod warunkiem że cellulit nie istniał już przed ciążą.

Czy dieta pomaga w redukcji komórek tłuszczowych?

Metody redukcji cellulitu należy dobierać ostrożnie. Nierzadko wskazana jest konsultacja z lekarzem prowadzącym. Dlaczego? Rozwój dziecka zależy od stanu przyszłej matki, dlatego w czasie ciąży zabronione są wszelkie ścisłe, rygorystyczne diety. Nadmierna akumulacja tłuszczu jest reakcją adaptacyjną, która przygotowuje organizm kobiety do karmienia piersią.

Przyrost masy ciała musi odbywać się zgodnie z pewnymi zasadami. Przez cały okres ciąży kobieta nie powinna przytyć nie bardziej niż 14-16 kg. Dokładne wyliczenia są jednak bardzo indywidualne i zależą od początkowej masy i budowy ciała.

Korekta żywieniowa jest konieczna, jeśli podczas ważenia kontrolnego lekarz stwierdził, że masa ciała wzrasta szybciej, niż oczekiwano, tym samym powodując wzrost cellulitu.

Zaleca się kobietom w ciąży:

  • Zrezygnować ze słodyczy;
  • Produkty pełnoziarniste powinny zastąpić proste produkty mączne;
  • Wykluczyć napoje gazowane i fast foody;
  • Przejść na niskotłuszczowe produkty mleczne;
  • Zwiększyć ilość warzyw i owoców;
  • Preferować chude mięso drobiowe, ryby;
  • Spożywać duże ilości owoców i warzyw bogatych w ważne dla rozwoju dziecka i bezpieczeństwa matki pierwiastki i witaminy.

Detoksykacja organizmu – czy wpływa na cellulit?

Szybkie usuwanie toksyn za pomocą świeżych owoców i warzyw bogatych w różnorodną ilość składników mineralnych powinno stanowić znaczną część diety jako pokarmy zasadowe. Dieta antycellulitowa ma na celu usunąć toksyny z organizmu i stopniowo je rozkładać, aby uniknąć krótkotrwałego przeciążenia organizmu i promować zdrową redukcję cellulitu.

Ważnym czynnikiem jest zastąpienie zwykłej soli kuchennej solą himalajską lub solą morską. Zwyczajna sól pozbawia organizm wody i minerałów, sprzyjając rozwojowi cellulitu, głównie dzięki stosunkowo wysokiej kwasowości. Z kolei ww. rodzaje soli mają odczyn zasadowy i zawierają duże ilości minerałów, które dostarczane są wprost do organizmu, a nie wypłukiwane.

Dobre pokarmy do detoksykacji organizmu i usuwania skórki pomarańczowej to m.in.:

  • Łosoś, sardynki, inne tłuste ryby – gotowane, bogate w kwasy tłuszczowe omega-3;
  • Owoce cytrusowe – zmniejszają negatywny wpływ węglowodanów na organizm. Oczyszczają wątrobę;
  • Awokado – równoważy poziom insuliny, zawiera duże pokłady potasu, kwasu foliowego, błonnika i zdrowych tłuszczy;
  • Zielona herbata – zawiera przeciwutleniacze, które pomagają zwalczyć cellulit poprzez przyspieszenie metabolizmu i szybsze spalanie tłuszczu;
  • Ogórek, arbuz, ananas, kapusta, seler – bogate w wodę. Zapewniają skórze wystarczającą ilość nawodnienia, jednocześnie poprawiają metabolizm;
  • Papaja – zawiera duże pokłady witaminy C, wspiera rozrost kolagenu w skórze, utrzymując ją jędrną i zdrową.

Ćwiczenia na cellulit – jakie pomagają?

Kobieta w ciąży musi dobierać aktywność fizyczną zgodnie z początkowym poziomem sprawności. Ćwiczenia można wykonywać w dowolnym momencie, przede wszystkim jednak należy się skupić na dobrym samopoczuciu i ogólnej kondycji fizycznej.

Treningi siłowe, bieganie, szybki trucht, wzmożona kalistenika są zabronione. Przydatne są z kolei ćwiczenia, które pomagając obciążać określone grupy mięśni (np. pleców), pobudzając przepływ krwi i wzmacniając kręgosłup.

Można również skorzystać z ofert ćwiczeniowych specjalnych grup dla kobiet w ciąży. Specjaliści na miejscu podpowiedzą, co zrobić, aby nie zaszkodzić sobie ani dziecku. Zalecany jest również aqua aerobik wpływający na spalanie tłuszczu.

Kosmetyki antycellulitowe – co należy o nich wiedzieć?

Kobiety w ciąży muszą być ostrożne przy wyborze kosmetyków. Wchłanianie składników przez skórę jest minimalne, ale nawet taka ilość może wystarczyć, aby niekorzystnie wpłynąć na rozwój płodu. Z tego powodu należy wybierać rekomendowane kremy antycellulitowe dla kobiet w ciąży z obecnymi atestami i udowodnionym działaniem klinicznym.

W trakcie ciąży czasami zmienia się postrzeganie zapachów. Aromaty, które były przyjemne przed poczęciem, mogą wywoływać obrzydzenie i nudności. Dlatego dobrze jest wybierać środki na cellulit bez sztucznych aromatów lub skupić na nowych zapachach. Przykładem może być olej makadamia, otrzymywany z orzechów. Zawierając duże ilości witamin z grupy A, B oraz E poprawia wygląd skóry, redukując pomarańczową skórkę.

Kremy, żele lub peelingi z czerwonej papryki z kolei nie są zalecane, choć można je znaleźć w wielu produktach. Papryka rozszerza ścianki naczyń krwionośnych, zwiększając przepływ krwi w organizmie. Nie jest to zalecane działanie dla kobiet w ciąży.

W czasie ciąży kobiety mogą skorzystać z samodzielnie przygotowanych peelingów na bazie soli morskiej lub fusów z kawy oraz zwykłego żelu pod prysznic. Pomagają zarówno pozbyć się pierwszych objawów cellulitu, jak i zapobiec jego wystąpieniu. Ważne jest, aby przy stosowaniu kosmetyków antycellulitowych nie wpływały one na okolice brzucha. Na niego przydatny będzie z kolei krem na rozstępy.

Zabiegi kosmetyczne w trakcie ciąży – co można, a czego nie?

Ostrożnie należy podchodzić również do wyboru zabiegów kosmetycznych na redukcję skórki pomarańczowej w okresie ciąży. Większość zabiegów oferowanych w salonach wiąże się z agresywnym działaniem na skórę.

Kobiety w ciąży powinny preferować zabiegi domowe jak masaż antycellulitowy. Wcześniej należy skonsultować się z lekarzem prowadzącym i doświadczonym masażystą, jak samodzielnie poradzić sobie z cellulitem na biodrach.

Wymagania dotyczące masażu są następujące:

  • Wszystkie ruchy powinny być płynne i delikatne;
  • Kierunek masażu – od stóp do ud;
  • Zabronione są głębokie, penetrujące naciski, które powodują ból;
  • Dozwolone jest lekkie pocieranie skóry;
  • Czas trwania sesji powinien wynosić 2-5 minut.

Do masażu można również użyć specjalnego masażera i oliwy z oliwek. Zwykłe zabiegi salonowe mogą być niebezpieczne. Wszelkie efekty termiczne również klasyfikuje się jako zabronione procedury.

Zalecane jest unikanie wszelkich wizyt w gorącej wannie lub saunie. Wysoka temperatura prowadzi do szybkiego przepływu krwi, której znaczna część przechodzi do tkanek podskórnych w celu schłodzenia organizmu. W tym przypadku w naczyniach łożyska pogarsza się stan naczyń krwionośnych, mogąc prowadzić do niezwykle groźnego dla dziecka niedotlenienia.

Cellulit w ciąży – czy naprawdę można się go pozbyć?

Regularnie pielęgnowanie dotkniętych części ciała kremami antycellulitowymi, zadbanie o zdrową i zbilansowaną dietę, picie wystarczających ilości płynów i w miarę umiarkowane ćwiczenia dostosowane do ciąży – redukują nie tylko ryzyko powstawania cellulitu, lecz także sprzyjają zdrowiu dziecka.

Cellulit u kobiety w ciąży to naturalny sposób przystosowania organizmu do ciąży i laktacji. Jednakże, bez działań profilaktycznych, odpowiedniej diety i aktywności fizycznej defekt kosmetyczny tkanki tłuszczowej może utrzymywać się jeszcze długo po ciąży, wymagając tym samym dużego nakładu i wysiłku, aby się go pozbyć.