BLOG

Diety na zdrowe włosy

Nie od dziś wiadomo, że wpływ odżywiania na wygląd naszych włosów, skóry i paznokci jest bardzo istotny. Można śmiało powiedzieć i zgodzić się z powiedzeniem „Jesteś tym, co jesz”, ponieważ zazwyczaj jest tak, że osoba odżywiająca się źle nie będzie wyglądała dobrze. Jedzenie chipsów, fast foodów i tłustych mięs prędzej czy później wyjdzie na skórze i osłabi włosy, nie wspominając już o zmianie sylwetki. Oczywiście wszystkie te zmiany zależą w znacznym stopniu od uwarunkowań genetycznych, ale jeżeli nasze geny nam nie sprzyjają, warto zmienić dietę na zdrowszą. Zdrowa i bogata w witaminy dieta nie tylko poprawia nasz wygląd, lecz także poprawia nasze samopoczucie. Jedzenie, które spożywamy powinno być paliwem, które nas napędza, daje siłę i witalność. To dotyczy także naszych włosów. Warto spożywać produkty zdrowe i jak najmniej przetworzone, aby później zaoszczędzić pieniądze na suplementy diety oraz lekarzy, mających pomóc nam m.in. z problemem wypadających włosów. Poniżej zostaną przedstawione produkty, które należy włączyć do diety, aby zapobiec utracie włosów.

Suplementy diety- czy załatwią wszystko za nas?

Suplementów diety, mających na celu poprawę kondycji włosów jest mnóstwo na rynku. Najpopularniejsze są te, które zawierają biotynę czyli związek chemiczny składający się z witaminy H lub witaminy B7. Warto zwrócić uwagę na to, że tabletki zawierają sztuczne witaminy i są syntetyczne. Z tego powodu ich wchłanianie w nasz organizm jest stosunkowo wolniejsze od wchłaniania naturalnych witamin. Takie suplementy diety na pewno pomogą nam w utrzymaniu pięknych włosów, ale stosując odpowiednią dietę zyskujemy także zdrowie. Warto zaznaczyć, że sztuczne witaminy działają obciążająco na wątrobę, która odgrywa ważne role w naszym organizmie m.in. unieszkodliwia toksyny, które wchłania organizm, zachowuje odpowiedni poziom cukru we krwi czy też magazynuje witaminy oraz przetwarza składniki odżywcze na takie, które są przydatne naszemu organizmowi. Choć wątroba ma zdolność do regenerowania się, ważne jest aby o nią dbać. Ważne jest zatem, aby działać wielowymiarowo i poprzez odżywcze potrawy zapewnić sobie zdrowe włosy, skórę, paznokcie i nienaganną sylwetkę.

Jaka dieta na osłabione i wypadające włosy?

W codziennej pielęgnacji włosów bardzo ważna jest świadomość ich budowy i funkcjonowania. Tylko w ten sposób możemy efektywnie o nie zadbać i dobrać odpowiednią, bogatą w witaminy dietę, która pozwoli na zredukowanie problemu np. tego związanego z łysieniem. Warto pamiętać, że włosy, które na co dzień pielęgnujemy czyli łodyga włosa to tylko ich martwa część. To na co powinniśmy skupić szczególną uwagę to wewnętrzna część włosa czyli mieszki włosowe. To one są ukrwione i unerwione i to od tej części włosa zależy czy włosy wypadają oraz czy będą rosły. Bowiem wszystkie cenne witaminy i mikroelementy dostają się do mieszków włosowych poprzez odpowiednią cyrkulację w organizmie. W mieszkach włosowych są umiejscowione cebulki włosa, które mają znaczny wpływ na kondycję łodygi włosa czyli jej grubość, wzrost i kondycję. Opracowując dietę, warto wziąć pod uwagę składniki, które zawierają witaminy odpowiadające za piękne i zdrowe włosy. Oto witaminy, które pomogą w diecie na zdrowe włosy:

Witamina A

Witamina A jest inaczej zwana retinolem i jest witaminą rozpuszczającą się w tłuszczach, co znaczy, że jej cząsteczki są gromadzone w wątrobie i tkance tłuszczowej, z których są stopniowo uwalniane i przemieszczają się po całym organizmie. W taki sposób trafiają do komórek włosa czyli składowych mieszka włosowego. Optymalne dzienne zapotrzebowanie na witaminę A wynosi od 5000 do 7000 j.m. Retinol i kwasy retinowe odgrywają bardzo ważną funkcję w procesie budowy włosa. Wspierają one poprawny metabolizm komórek rogowego nabłonka skóry, w tym także skóry głowy. Witamina A odpowiada także za szybszy podział komórek zachodzący w macierzy włosa, z których powstaje nowy, zdrowy włos, jak i budowę białka tzw. keratyny, z której składa się włos. W jaki sposób wchłaniać najwięcej naturalnej witaminy A? Naszą dietę musimy urozmaicać o produkty, posiadające jej największe stężenie czyli produkty pochodzenia zwierzęcego takie jak podroby, łosoś, makrela, jaja oraz warzywa i owoce takie jak marchew, szpinak, czerwona papryka, brzoskwinie, morele, śliwki, pomidory oraz sałata. 

Witaminy z grupy B

Po pierwsze witaminy z grupy B są rozpuszczalne w wodzie i mają bardzo znaczny wpływ na kondycję włosów. Pierwszą witaminą z grupy B jest witamina B1 zwana także tiaminą. Oprócz zbawiennego wpływu na włosy ma także wpływ na nasza sylwetkę, gdyż bierze udział w metabolizmie tłuszczów, białka i cukrów. Jej niedobór może prowadzić produkowania nadmiernej ilości łoju, co powoduje poważne zmiany skórne takie jak trądzik. Oczywiście to samo dzieje się na skórze głowy (skóra głowy jest przetłuszczona i może wystąpić łojotokowe zapalenie). Poprzez Tiaminę dostarczana jest energia do komórek skóry, a także wytwarzane są aminokwasy, które sa najmniejszymi składowymi skóry głowy. Aminokwasy naprawiają ubytki we włosach oraz stymulują wzrost. Tiamina sprawia więc, że włosy nie są osłabione, a ich witalność zwiększa się. Dieta bogata w witaminy B1 to głównie mięso takie jak wieprzowina, kurczak, indyk czy wołowina. Należy spożywać również kaszę mannę, pieczywo żytnie i pszenne, orzechy, śliwki, kalafiory, paprykę, por, banany czy mandarynki. Kolejną witaminą jest witamina B2 czyli ryboflawina. Ryboflawina ma podobne działanie jak tiamina. Witamina B2 jest konieczna w procesie budowy nowych włosów, a jej główną rolą jest dostarczenie cebulkom włosowym energii, która sprzyja wzrostowi łodygi włosa. Bierze udział w procesie regeneracji włosów. W przypadku niedoboru ryboflawiny, warto zaopatrzyć się w produkty takie jak mleko i przetwory mleczne, sery, produkty zbożowe, jaja, mięso takie jak wieprzowina, wołowina, indyk, kurczak czy kaszę jaglaną i gryczaną.Niacyna czyli witamina B3 to kolejna witamina zmniejszająca wypadanie włosów, a co za tym idzie lecząca łysienie. Dostarczona do organizmu, sprawia, że włosy rosną, a ich łodyga jest odpowiednio budowana. Niacyna jest często składnikiem używanym w wielu dobrych kosmetyków do włosów. Dieta bogata w niacynę to taka, która w spożywanych posiłkach wykorzystuje przetwory mięsne, w szczególności cielęcinę, wieprzowinę, wołowinę, mięso indycze i z kurczaka, wątrobę, łososia, makrelę, a także produkty takie jak ziemniaki czy produkty zbożowe. Warto zwrócić uwagę na witaminę B6 czyli tzw. pirydoksynę, która okazuje się być również kluczowa dla włosów. Jej brak może skutkować tym, że włosy nie będą rosły. Witamina ta leczy łojotokowe zapalenie skóry, które często doprowadza do łysienia. Pirodyksyna bierze udział w tworzeniu glukozy, stąd jest prawdziwą bombą energetyczną dla włosów. Znajdziesz ją w produktach takich jak wieprzowina, wołowina, mięsie z indyka, kurczaka, pieczywie, kapuście pekińskiej, brukselce, ziemniakach i kaszy gryczanej. Na pewno spotykasz się z nazwami na kosmetykach takimi jak D-pantenol lub kwas pantotenowy. To nic innego jak witamina B5, która sprzyja utrzymywaniu odpowiedniej wilgotności i sprężystości włosa. Witamina B5 bierze czynny proces w budowaniu włosa, tworząc keratynę oraz chroni włosy przed uszkodzeniem, tworząc specjalną warstwę na każdym ich paśmie. Wybierając produkty, w których znajdują się wyciągi z drożdży, mięso, podroby, cytrusy, mleko i jego przetwory, pomidory, orzechy, fasolę czy brokuły masz szansę wzbogacić swoją dietę o kwas pantotenowy i cieszyć się pięknymi włosami. Witamina B9 czyli kwas foliowy to także ważny element naszej „włosowej” diety. Dzięki niej nasze cebulki są bardziej wytrzymałe, a włosy lepiej się regenerują. Jej niedobór prowadzi do wypadania włosów. Jeżeli chcesz zadbać o główny powód wypadania włosów czyli osłabienie cebulek musisz zaopatrzyć się w produkty bogate w kwas foliowy. Te produkty to mleko, sok pomarańczowy, marchew, szpinak, brzoskwinie, brukselki, dynia, marchew, drożdże, podroby, wołowina czy wieprzowina. Kolejną, już wcześniej wspominaną witaminą jest biotyna znana jako witamina B7 czy H. Ta tzw. witamina urody poprawia kondycję naszych włosów i zapobiega nadmiernemu wypadaniu. Regularne dostarczanie do organizmu biotyny wpływa na jakość i żywotność naszych włosów. Biotyna powoduje, że cebulki włosów są odżywione, co skutkuje ich wzrostem i zdrowym wyglądem. Jeżeli prawidłowo się odżywiasz, nie musisz obawiać się o dostarczenie stosownej ilości biotyny do twojego organizmu. Produkty bogate w biotynę to żółtka jaj, mleko, ser, otręby, ryby, drożdże, ciemny ryż, warzywa takie jak kukurydza, kalafior, groch, szpinak, marchew, pomidory, cebula, buraki, a także owoce takie jak banany, melony, grejpfruty, arbuzy, winogrona. 

Witamina C

To zapewne najpopularniejsza witamina zwana także kwasem askorbinowym, która usuwa antyoksydanty i wolne rodniki w komórkach. Witamina ta chroni włosy przed uszkodzeniami, poprawia ich sprężystość i ogólny wygląd. Witamina C znajduje się głównie w owocach takich jak truskawki, cytrusy, kiwi, czerwonej i czarnej porzeczce, figach oraz warzywach: kapuście, pomidorach, natce pietruszki, ziemniakach czy papryce. 

Witamina D

Witamina D, która zwana jest także kalcyferolem odpowiedzialna jest za kondycję włosów. Jej niedobór jest szczególnie tragiczny w skutkach, gdyż prowadzi do nadmiernego wypadania włosów. Dzieje się tak, ponieważ witamina D działa jak hormon i reguluje poziom wzrostu włosa. Im mniej witaminy D, tym więcej włosów obumierających, które przechodzą w fazę spoczynku. Pokarm, który jest bogaty w witaminę D to przede wszystkim ryby morskie (śledź, makrela, dorsz), kawior, żółtka jaj, awokado, drożdże, podroby, grzyby, kokosy, olej z wątroby ryb, masło, sery czy mleko.

Witamina E

Witamina E jest potocznie zwana witaminą młodości, więc korzystnie wpływa nie tylko na nasze włosy, ale również na całe ciało. Witamina E, zwana także tokoferolem, rozszerza naczynia krwionośne, znajdujące się na skórze, przez co poprawia cyrkulację krwi. W ten sposób wszystkie składniki odżywcze dostarczone są szybciej do mieszków włosowych, co powoduje usprawnienie ich pracy. Dzięki witaminie E, włosy są mocniej zakorzenione w miejscu ich wyrastania. Spożywaj dużo tłuszczy roślinnych, kapusty białej, papryki czerwonej i zielonej, szpinaku, natki pietruszki, pomidorów, czarnych jagód, jabłek, migdałów, orzechów, pestek dyni i nasion słonecznika, atwoje włosy będą zdrowsze. 

Pierwiastki niezbędne dla pięknych włosów

Pamiętaj również, że dieta bogata w witaminy to nie wszystko, aby pomóc w regeneracji włosów. Należy także spożywać produkty, które zawierają cenne mikroelementy takie jak cynk, żelazo, miedź, krzem, siarkę i proteiny. Cynk pomaga w stymulacji wzrostu włosa, a jego niedobór również prowadzi do ubytków w owłosieniu. Produkty bogate w cynk to przede wszystkim pieczywo pełnoziarniste, pestki dyni, migdały, ryż czy orzechy. Żelazo również chroni przed wypadaniem i nadmiernym przesuszaniem włosów. aby zapobiec deficytowi żelaza, należy spożywać m.in. wszelkie produkty mięsne, zielone warzywa (szpinak, natka pietruszki), suszone owoce oraz jaja. Kolejnymi mikroskładnikami odpowiadającymi za brak wypadania włosów, ich sprężystość, elastyczność, trwałość czy niełamliwość są krzem, siarka i miedź. Dieta bogata w te składniki to przede wszystkim ryby, rzodkiewka, seler, kalarepa, mleko, kasza gryczana, wątroba, płatki owsiane, kakao, mięso różnego pochodzenia czy otręby pszenne.

Jak widać spożywając fast foody, słodycze i napoje gazowane, nie ma szans by twoje włosy były zdrowe i nie wypadały. Jeżeli borykasz się z problemem cienkich, osłabionych, kruchych i wypadających włosów, przyczyny warto szukać w codziennej diecie. Zdrowe odżywianie czyli spożywanie produktów nieprzetworzonych głównie chudych mięs, produktów pełnoziarnistych, warzyw i owoców to nie tylko klucz do zdrowia, ale także do zdrowych włosów. Jeżeli jednak nie masz zastrzeżeń do swojej diety, a twoje włosy nadmiernie wypadają musisz udać się do trychologa lub endokrynologa (może twoim problemem jest tarczyca, która często powoduje wypadanie włosów). Warto zwrócić szczególną uwagę na świadomą dietę i traktować jedzenie jako coś co daje nam energię i siłę, a nie coś co może nam zaszkodzić.