+ 48 71 889 80 00

ul. Ołtaszyńska 71a | 53-034 Wrocław

Łupież jest bardzo często spotykaną chorobą skóry głowy, która polega na złuszczaniu zrogowaciałej warstwy naskórka wraz z występującym łojotokiem o różnym nasileniu. Zazwyczaj zauważyć go można w postaci białych płatków, znajdujących się na włosach oraz ramionach. Za jego występowanie odpowiedzialne są grzyby drożdżopodobne z rodzaju Malassezia, to niewielkie organizmy żywiące się na powierzchni skóry głowy człowieka. Do wzrostu grzyby te potrzebują kompleksu lipidowego, z tego względu mieszczą się one w pobliżu gruczołów łojowych. Jest to dosyć uciążliwa dolegliwość, która w znaczącym stopniu może obniżyć komfort życia. W przypadku borykania się z łupieżem warto zastosować odpowiednią dietę. Pomoże ona wzmocnić organizm i zmniejszyć obawy chorobowe. Wszystkie spożywane przez nas posiłki mają znaczny wpływ na stan skóry i samopoczucie. Warto więc wiedzieć, po jakie produkty spożywcze sięgać w diecie na łupież, a z których w ogóle zrezygnować.

Ile trwa proces złuszczania?

Złuszczanie starych komórek oraz tworzenie się nowych jest procesem, który trwa u zdrowej osoby około 28 dni. U pacjenta cierpiącego na łupież proces ten przebiega znacznie szybciej, a samo rogowacenie naskórka występuje w ciągu 7-15 dni. Komórki złuszczają się jeszcze przed obumarciem, przez co tworzą się brzydko wyglądające łuski. Łupież może dotknąć osób w każdym wieku, jednak często występuje zwłaszcza u dzieci między 6 a 10 rokiem życia. Oprócz tego pojawia się on u dojrzewających nastolatków i kobiet w okresie menopauzy. Jeśli nie będzie on leczony wówczas może skutkować przedwczesnym łojotokowym wyłysieniem, które pojawi się pomiędzy 20-30 rokiem życia. Właśnie dlatego w przypadku pojawienia się łupieżu, należy od razu działać i wcześnie reagować. Na samym początku dobrze jest zmienić swoje nawyki żywieniowe.

Jakie są przyczyny powstawania łupieżu?

Istnieje wiele przyczyn powstawania łupieżu. Można do nich zaliczyć zarówno czynniki zewnętrzne, jak i wewnętrzne. Jeśli chodzi o czynniki zewnętrzne, są to przede wszystkim: suche ogrzewanie, niewłaściwa pielęgnacja skóry głowy oraz włosów, palenie papierosów, częste noszenie nakryć głowy, zanieczyszczenie powietrza, szkodliwe czynniki atmosferyczne. Do powstania łupieżu dochodzi również wskutek korzystania z żeli oraz lakierów, stosowania za małej ilości szamponu, czy mało dokładnego spłukiwania włosów. Niekiedy łupież pojawia się również przez używanie produktów koloryzujących. Jeśli chodzi o czynniki wewnętrzne, to wśród nich można wymienić: osłabienie organizmu, stres, zaburzenia hormonalne, a także nieodpowiednia dieta, uboga w składniki odżywcze, cukry oraz tłuszcze nasycone. Chcąc pozbyć się łupieżu, należy w pierwszej kolejności powstrzymać rozwój grzybów, które odpowiadają za tę przypadłość. Następnie trzeba zredukować łojotok i przywrócić utraconą równowagę fizjologiczną skóry. W tym pomogą środki: keratolityczne, złuszczające, grzybobójcze, oraz przeciwłojotokowe.

Czy łupież jest powiązany ze stosowaną dietą?

Według niektórych ekspertów dieta ma duży wpływ na to schorzenie. Niektóre produkty spożywcze pomagają w leczeniu łupieżu, a inne natomiast potęgują dolegliwości. Z tego względu, warto zadbać o prawidłową dietę, która powinna być dobrze zbilansowana i zdrowa.

Jakie produkty spożywcze jeść, aby pozbyć się łupieżu?

Dieta, która będzie wspomagała leczenie łupieżu, obejmuje pewne składniki odżywcze, które powinny być w zwiększonej ilości dostarczane organizmowi. Jest to przede wszystkim:

  • Witamina A– odznacza się właściwościami ochronnymi na skórę, widocznie zmniejsza jej podatność na infekcje, oprócz tego redukuje skutki wpływania na nią zanieczyszczonego powietrza. Właśnie dlatego należy ją uwzględnić w diecie na łupież. Gdzie znajdziemy witaminę A? Znajduje się ona przede wszystkim w: brzoskwiniach, morelach, batatach, jarmużu, dyni, szpinaki czy marchwi.
  • Witaminy z grupy B– odpowiednia ilość tych witamin pomaga uelastycznić skórę i zmniejszyć skłonność jej do powstawania stanów zapalnych i wszelkich zmian. Witaminy z grupy B występują przede wszystkim w: produktach zbożowych, podrobach, drożdżach, jajach i zielonych warzywach.
  • Witamina E– zmniejsza ryzyko powstania stanów zapalnych i wysuszenia skóry. Zwiększa nawilżenie skóry i jej elastyczność. Niweluje obrzęki, ponadto jest silnym przeciwutleniaczem, a więc niszczy wolne rodniki, a co za tym idzie opróżnia procesy starzenia się skóry. Dieta na łupież nie może więc obyć się właśnie bez witaminy E, która znajduje się w: orzechach, pestkach, nasionach i olejach roślinnych.
  • Cynk– składnik ten jest odpowiedzialny za szybsze gojenie ran i wspiera terapię wszelkiego rodzaju schorzeń dermatologicznych (trądzik, łuszczyca). Oprócz tego, łagodzi podrażnienia skóry. Duża dawkę cynku zawierają: żółtka jaj, pestki dyni, wątróbka, ostrygi.

Po jakie produkty warto sięgać?

1. Ciecierzyca

To bogactwo przede wszystkim cynku oraz witaminy B6, czyli dwóch istotnych składników, które okazują się pomocne w usuwaniu łupieżu. Oprócz tego, dolegliwości wynikające w łupieżu można zmniejszyć, tworząc maseczkę na skórę głowy z mąki, ciecierzycy i zsiadłego mleka. W ciecierzycy znajduje się błonnik, białko, fosfor, wapń, potas, miedź, żelazo, magnes, witaminy z grupy B.

2. Nasiona słonecznika

To bogactwo cynku oraz witaminy B6. Cynk wspomaga stymulację produkcji łoju. Witamina B6 jest składnikiem potrzebnym do zapewniania prawidłowego wchłaniania cynku, oprócz tego ma cenne właściwości przeciwłojotokowe. Tak samo, jak pozostałe witaminy z grupy B6, jest istotnym składnikiem biorącym udział w pewnych procesach metabolicznych.

3. Jajka

W jajkach znajduje się sporo witaminy B, która wspiera wzrost włosów i jest potrzebna dla zachowania zdrowej skóry głowy. Zbyt niska ilość białka w diecie może przyczyniać się do wypadania włosów. Jajka warto dostarczać organizmowi nie tylko przez dietę. Dobrym rozwiązaniem jest również przygotowanie maseczki jajecznej, która poprawia kondycję włosów.

4. Fasola

Fasola jest źródłem białka i żelaza. Niedobór tych składników może przyczynić się do nadmiernej łamliwości włosów, ich wypadania oraz pojawienia się łupieżu. Warto więc uwzględnić fasolę w codziennej diecie, co ważne wchłanianie żelaza można polepszyć poprzez dostarczanie organizmowi również odpowiedniej ilości witaminy C. Ta natomiast znajduje się między innymi w truskawkach, porzeczkach, cytrusach, papryce, kiwi itp.

5. Czosnek

Od wielu lat stosowany na różnego rodzaju dolegliwości. Wpływa zbawiennie na układ sercowo-naczyniowy, poza tym zmniejsza prawdopodobieństwo rozwoju pewnych nowotworów złośliwych. Według specjalistów czosnek okazuje się również pomocny w leczeniu łupieżu. Ze względu na zawartość w nim aliicyny, działa on przeciwgrzybiczo.

6. Jabłka

Jabłka wykazują się działaniem przeciwzapalnym i przeciwgrzybiczym. To bogactwo cennych dla organizmu składników: witaminy C, witamin z grupy B, beta-karotenu i błonnika. Oprócz tego znaleźć z nim można potas, fosfor, wapń i żelazo. Co ważne, działają one również przeciwutleniające, usuwając z organizmu wolne rodniki.

7. Kiełki z pszenicy

Kiełki z pszenicy mają w sobie dużą ilość witamin z grupy B, cynku, witaminy E i C. Oprócz tego, znajduje się w nich: żelazo, selen, mangan, wapń, magnez, potas i fosfor. To także źródło białek, nienasyconych kwasów tłuszczowych, błonnika oraz antyoksydantów z grupy polifenoli. Uwzględnienie ich w diecie, pozytywnie wpłynie na zdrowie i wygląd włosów. Składniki w nich zawarte wspierają odporność organizmu, zmniejszają prawdopodobieństwa rozwinięcia się chorób przewlekłych i spowalniają procesy starzenia się organizmu.

8. Papaja

Papaja jest przepełniona cennymi wartościami odżywczymi. To świetne źródło witaminy C i beta-karotenu. Ponadto, w papai zawarta jest tak zwana papaina, czyli specyficzny enzym, który wspiera trawienie białka. Jest więc ona ważną substancją zwłaszcza dla osób borykających się z nieprawidłowym trawieniem białek.

9. Imbir

Imbir wpływa na polepszenie trawienia, co jest bardzo ważne w działaniu profilaktycznym przeciw łupieżu. Ma silne właściwości antybakteryjne i antygrzybiczne.

Jaka dieta może nasilić łupież?

  • dieta wysoce przetworzona: chipsy, płatki śniadaniowe, kostki rosołowe, parówki, produkty typu instant
  • dieta bogata w cukry proste: cukry proste są pożywką dla grzybów, unikać należy więc: oczyszczonych produktów zbożowych, miodu, dżemów, soków owocowych, nektarów, słodzonych napojów, wyrobów cukierniczych, słodyczy i cukru
  • zbyt niski poziom nawodnienia– zapewnienie organizmowi zbyt malej ilości wody może prowadzić do nadmiernego przesuszenia skóry, a co za tym idzie powstania łuszczenia i innych problemów skórnych

Łupież- czy sama dieta wystarczy do jego pozbycia się?

Warto pamiętać o tym, że dieta na łupież jest bardzo ważnym elementem w procesie całego leczenia. Sama w sobie nie będzie jednak w stanie całkowicie rozwiązać problemu z nieestetycznymi płatkami. Oprócz diety należy również zastosować specjalistyczne preparaty, opracowane właśnie na ten uciążliwy problem. Odpowiednia dieta wraz z kosmetykami i właściwą pielęgnacją skóry głowy pozwoli na usunięcie łupieżu.

Twoje dane osobowe przetwarzane są w celach marketingowych, statystycznych, autoryzacyjnych. Administratorem Twoich danych jest HAIRMED Sp. z o.o. oraz firmy z którymi współpracuje -Polityka Prywatności