BLOG

Biotyna – witamina na piękne włosy!

Biotyna nie bez powodu nazywana jest witaminą piękności. To związek organiczny należący do grupy witamin rozpuszczalnych
w wodzie. Jej główną funcją jest reakcjach metabolicznych – przetwarzaniu białek, tłuszczów i węglowodanów. Biotyna warunkuje równeż procesy wzrostu i produkcję kreatyny a także przeciwdziała łojokotowemu zapaleniu skóry. Tym samym witamina B7 jest niezbędna dla utrzymania prawidłowego stanu włosów, skóry i paznokci.

Jak działa biotyna na włosy?

Biotyna zasila macierz włosa w biodostępną siarkę, która wchłaniana jest w masę keratynową. Dzięi temu łodyga włosa może być spoista na calej długości a przez to silna i elastycza. Biotyna jest również istotnym czynnikiem regulacji metabolizmu skóry głowy. Wpływa tym samym na stan cebulek włosowych i tempo wzrostu włosa. Normalizując przemianę materii, biotyna zapobiega  niekorzystnym procesom w obrębie skóry głowy takim jak nadmierny łojotok czy powstawanie łupieżu. Witamina H bierze także udział w wytwarzaniu hemoglobiny, związku, dzięki któremu czerwone krwinki mogą dostarczać tlen do wszystkich komórek organizmu w tym do cebulek włosowych.

Niedobory biotyny a stan włosów

Awitaminoza B7 jest rzadką przypadłością.  Jej brak może być przyczyną wielu objawów w tym także powstawania wielu problemów skórnych takich jak świąd, nadmierne łuszczenie się lub trądzik.  Problem braku tej biotyny odbija się także na stanie włosów – wypadają, łamią się a także siwieją! Nadmierna aktywność gruczołów łojowych, która rownież jest skutkiem braku witaminy H może być także powodem łysienia!

Biotyna obecna jest w niewielkich ilościach w większości produktów spożywczych.

Do najbogatszych źródeł biotyny należą:

 ZAWARTOŚĆ W 100 [G] LUB [ML] PRODUKTU PODANA W MIKROGRAMACH
Wątróbka102
Mąka sojowa63
Żółtko jaj54
Orzechy włoskie37
Orzechy ziemne31
Sardynki21
Migdały17
Grzyby15
Ryż naturalny9
Mąka pełnoziarnista7
Szpinak6
Kraby6
Szynka5
Marchew3
Pomidory2
Ser chudy2
  • biotyna