+ 48 71 889 80 00

ul. Ołtaszyńska 71a | 53-034 Wrocław

Włosy to często największy atut każdej kobiety. W momencie, gdy zaczynają wypadać w nadmiernej ilości lub tracą swój piękny wygląd, należy wdrożyć odpowiednie metody na ich wzmocnienie oraz zagęszczenie. Największy wpływ na włosy mają witaminy oraz różne mikroelementy zawarte w produktach spożywczych. Dlatego też w pierwszej kolejności należy zadbać o odpowiednie zbilansowanie swojej codziennej diety. Świadomość wpływu witamin na włosy jest bardzo przydatna i pozwala zwiększyć ich ilości w jadłospisie. Bardzo istotne jest, aby pamiętać, że w przypadku braku jakichkolwiek witamin, zostaną one w pierwszej kolejności wykorzystane do procesów pozwalających zachować jak najlepsze zdrowie całego organizmu. Włosy są ostatnimi na liście priorytetów, dlatego tak istotne jest dbanie o własciwą ilość witamin w codziennej diecie.

Witamina A

Witamina A inaczej nazywana jest retinolem i odpowiada bezpośrednio za odnowę wszystkich komórek w naszym organizmie. Oznacza to, że wpływa również na odbudowę włosów i cebulek włosowych. Wzmocnienie włosów powinno przede wszystkim wpływać korzystnie na cebulki włosowe i ich odbudowę oraz regenrację. Witamina A pełni także funkcje ochronne, dzięki czemu skutecznie zabezpiecza kosmyki włosów przed uszkodzeniami powodowanymi trudnymi warunkami atmosferycznymi, a także coraz większym wpływem zanieczyszczeń środowiska. Witaminę A znajdziemy w produktach mlecznych i nabiale, czyli na przykład w serze, maśle, jajkach i mleku. Ponadto marchew lub pomidory charakteryzują się bardzo wysoką jej zawartością. Niedobory witaminy A i braki jej w codziennym jadłospisie mogą skutecznie spowolnić porost włosów oraz zwiększyć ich wypadanie. Objawy takie jak rozdwajanie i wykruszanie się końcówek włosów, a także widoczen i wysuszenie to bardzo często skutki niedoboru witaminy A.

Witaminy z grupy B

Witaminy z grupy B mają ogromny wpływ na wygląd oraz stan włosów, a ich niedobory mogą skutecznie uprzykrzyć pielęgnację i modelowanie fryzury. Tiamina, czyli witamina B1 wspomaga procesy budulcowe włosa, a także dostarcza energii komórkom, dzięki czemu uzyskujemy przyspieszony porost włosów. Z kolei ryboflawina, czyli witamina B2 poprawia utlenienie komórek, dzięki czemu zyskują one energię. Ryboflawina wpływa także na metabolizm komórek kwasów tłuszczowych i usprawnia procesy ich regeneracji. Dzięki temu włosy dobrze wyglądają i nie ulegają zniszczeniom zbyt łatwo. Niacyna, czyli witamina B3 lub inaczej witamina PP, wyraźnie wpływa na przyspieszenie porostu włosów i wzmocnienie tkanek budulcowych. Natomiast pirydoksyna, czyli witamina B6 dostarcza składników wzmacniających rosnące, nowe kosmyki włosów. To właśnie witamina B6 sprawia, że nowo wyrastające włosy są wyraźnie wzmocnione i pełne witalności. Kolejna witaminą z grupy B jest kwas pantotenowy, czyli witamina B5, która wspomaga keratynocyty budujące włosy. Ponadto zapewnia ona barierę ochronną na powierzchni całych włosów, powstrzymując powstawanie zniszczeń. Witamina B9, czyli kwas foliowy wzmacnia cebulki włosowe i zapewnia im jak najlepszą kondycję, dzięki czemu zapobiega nadmiernemu wypadaniu włosów. Ostatnią witaminą z tej grupy jest kobalamina, czyli witamina B12, której braki mogą wpłynąć na zwiększenie wypadania włosów spowodowane niedokrwistością. Witaminy z grupy B zapewniają wytrzymałość włosów oraz cebulek włosowych, a także regulują pracę gruczołów łojowych. Znajdują się przede wszystkich w produktach zbożowych, ziarnach, otrębach, mięsie, brokułach, drożdżach, rybach oraz nabiale.

Witamina C

Kwas askorbinowy jest bardzo mocnym i silnym antyoksydantem, a to oznacza skuteczne zwalczanie wolnych rodników. Dzięki temu bardzo efektywnie zapobiega niszczeniu włosów. Witamina C to także pomocny składnik w procesach rozwoju naturalnego kolagenu. Spożywanie owoców cytrusowych, jabłek, papryki oraz czarnej porzeczki, włosy pozostaną elastyczne i zachowają bardzo dobrą kondycję. Ponadto regularne przyjmowanie produktów spożywczych zawierających duże ilości witaminy C, z pewnością wpłynie na odporność i ogólny stan zdrowia całęgo organizmu. Okresy chorobowe i różne dolegliwości wpływają na włosy i mogą powodować ich wyraźne osłabienie i nadmierne wypadanie.

Witamina D

W pierwszej chwili zupełnie nie jest kojarzona z kondycją oraz wyglądem włosów. Jednak braki witaminy D intensywnie zwiększają wypadanie włosów. Wynika to przede wszystkim z jej wpływu na przedłużanie fazy wzrostu włosa, zanim przejdzie w spoczynek i wypadnie. Odpowiednia ilość witaminy D w organizmie zapewni znacznie dłuższą fazę telogenową i tym samym zmniejszenie nadmiernej utraty włosów. Witaminę D znajdziemy w takich produktach jak tłuste ryby typu łosoś, makrela, śledź lub dorsz, jajka, masło, sery, wątróbka i mleko.

Witamina E

Tokoferol wspomaga walkę z wolnymi rodnikami, a także usprawnia dostarczanie ważnych składników odżywczych do komórek. Witamina E wpływa na poprawę ukrwienia skóry na głowie i wzmocnienie naczynek krwionośnych. Dzięki temu cebulki włosowe pozostają w dobrej kondycji, natomiast włosy są lśniące i elastyczne. Witaminę E znajdziemy w produktach zbożowych, oleju sojowym, kukurydzianym lub słonecznikowym, a także orzechach i migdałach.

Witamina F

Witamina ta stanowi wielonienasycone kwasy tłuszczowe będące niezbędnymi do właściwego i poprawnego funkcjonowania całego organizmu. Kwasy wielonienasycone poprawiają funkcjonowanie komórek, a także wpływają bardzo korzystnie na stan skóry głowy i włosów. Witamina F doskonale wpływa również na procesy regeneracyjne i zapomiegają wystąpieniu niedotlenienia komórek. Witamina F odmładza komórki i doskonale je usprawnia. Witaminę F znajdziemy między innymi w olejach roślinnych, oliwie z oliwek, różnych pestach oraz ziarnach, na przykład dyni i słonecznika. Dodatkowo witaminę F zawiera mleko, ryby, algi, migdały oraz orzechy.

Witamina H

jest to jeden z najważniejszych składników, ponieważ zawiera bardzo duże ilości siarki. Siarka pochodząca z biotyny jest jednym z najważniejszych budulcy włosów, ponieważ uczestniczą w procesach wytwarzania keratyny. Białko jest głównym budulcem łodygi oraz macierzy włosa, a więc dzięki zapewnieniu sobie odpowiedniej dawki biotyny, kosmyki włosów stają się grubsze i bardziej elastyczne. Ponadto zawartość biotyny w diecie zapobiega kruszeniu się oraz łamaniu włosów. Witamina H zapobiega wypadanie, lecz także siwieniu włosów. Warto więc do swoich codziennych wyborów żywienionych dodać takie produkty jak wszelkie orzechy, marchew, szpinak, migdały, pomidory, drożdże, warzywa strączkowe, żółtka jajek, wątróbkę, a nawet czekoladę.

Witamina K

Filochinon, czyli witamina K ma ogromny wpływ na cebulki włosów. Zapewnia im energię i siłę do prawidłowego funkcjonowania. Braki witaminy K powodują wyraźne osłabienie cebulek włosowych, a tym samym słabsze osadzenie w nich włosów. Słabo osadzone w cebulkach włosy mogą nadmiernie wypadać pod wpływem najmniejszych bodźców. Zaniedbanie dostarczania odpowiedniej ilości witaminy K w diecie powoduje widoczne i mało estetyczne przerzedzanie się fryzury. Witaminę K znajdziemy w wielu zielonych produktach spożywczych, takich jak na przykład jarmuż, brokuły, sałata, szpinak, kapusta. Dodatkowo witaminę znajdziemy w wątróbce, kalafiorze, mleku i produktach z niego wykonanych, owocach i produktach zbożowych.

Inne metody wzmacniania włosów

Co prawda zioła nie są witaminami, lecz zawierają wiele ważnych składników wpływających na włosy. Pokrzywa jest jedną z najlepiej działających na wypadanie włosów substancji. Poleca się parzenie herbaty z pokrzywy i wypijanie każdego dnia. Jednak najskuteczniejsze działanie pokrzywa wykazuje w formie soku. Zapewnia dzięki temu powstrzymanie nadmiernego wypadania, wzmocnienie włosó, a także wyraźne przyspieszenie porostu włosów. Jednym ze skutków regularnego picia soku z pokrzywy są tak zwane baby hair, czyli nowe włoski wyrastające na skórze głowy. Należy jednak pamiętać, że pokrzywa wykazuje także działanie silnie oczyszczające i moczopędne, dlatego też konieczne jest jednoczesne przyjmowanie większej ilości witamin z grupy B, które mogą zostać wypłukane. Warto również stosować regularne masaże skóry głowy, dzięki którym zostanie ona odpowiednio dotleniona i ukrwiona. Masaże można z powodzeniem wykonywać przy pomocy olejków zawierających witaminy wzmacniające cebulki włosowe. Poza tym, należy zachować szczególną ostrożność przy wyborze kosmetyków pielęgnacyjnych, ponieważ mogą one podrażniać skórę głowy i nasilać wypadanie włosów.

Nadmierne wypadanie włosów oraz wyraźne ich osłabienie jest doskonałym objawem diganostycznym. Wynika to z kolejności wykorzystywania witamin do poszczególnych procesów przez ludzki organizm. Wszelkie procesy pozwalające zachować dobry stan zdrowia całego organizmu są priorytetowe. Jeśli więc fryzury nadmiernie się przerzedza jest to oznaka pewnych braków. W pierwszej kolejności po wykonaniu odpowiednich badań lekarskich i znalezieniu przyczyn, należy zmienić swoje nawyki żywienione i odpowiednio zbilansować dietę. Dopiero wtedy pomocne okażą się różnego rodzaju suplementy oraz zabiegi pielęgnacyjne.