+ 48 71 889 80 00

ul. Ołtaszyńska 71a | 53-034 Wrocław

Witamina C znana jest ze zbawiennego wpływu na ludzki organizm. Okazuje się pomocna w walce z infekcjami, podnosi odporność, z tego względu chętnie wybierana jest w okresie jesiennym i zimowym. Oprócz tego, działa zaskakująco dobrze w walce z wolnymi rodnikami, stymuluję syntezę kolagenu i wspomaga ochronę przeciwsłoneczną. Dzięki niej, skóra właściwa zwiększa swoją gęstość, redukują się drobne zmarszczki i zwiększa się jej elastyczność. Jak można wywnioskować, jest to witamina wpływająca na młody wygląd, nazywana często witaminą młodości. Działa ona zbawiennie na poprawę wyglądu skóry, ale również na funkcjonowanie całego organizmu.

Czym jest witamina C?

Witamina C jest to tak właściwie kwas askorbinowy, który jest potrzebny dla prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Jest on elementem biorącym udział w wielu procesach odbywających się w organizmie. To podstawowy element w podczas tworzenia się tkanki łącznej, której celem jest wiązanie tkanek organizmu i zapewnienie swobodnego transportu składników pomiędzy tkankami. Witamina C odpowiedzialna jest także za produkowanie kolagenu, potrzebnego do gojenia się ran, siniaków czy złamań. Kwas askorbinowy stosowany jest w kosmetyce jako silny przeciwutleniacz, przeciwdziałający wolnym rodnikom i wpływający na spowolnienie procesów starzenia się skóry. Najlepiej dostarczyć ją organizmowi wraz z pożywieniem, aczkolwiek na rynku dostępnych jest wiele preparatów z tą witaminą.

Witamina C i jej wpływ na skórę

Witamina C jest częstym składnikiem kosmetyków na skórę. Posiada właściwości przeciwstarzeniowe, a to dzięki temu, że:

  • reguluje produkcję melaniny– zapobiega powstawaniu przebarwień, a także rozjaśnia te już występująca, oprócz tego ujednolica koloryt skóry, z tego względu można ją znaleźć w preparatach depigmentacyjnych.
  • dodaje skórze świeżości i blasku, rozświetla naskórek
  • łagodzi zmiany zapalne- z tego względu jest używana w kosmetykach na trądzik pospolity, łuszczycę, trądzik różowaty, AZS.
  • stymuluje fibroblasty do produkcji kolagenu– polepsza jędrność skóry, spływa drobne zmarszczki i pomaga w szybszym gojeniu się ran.
  • przeciwdziała również niewłaściwemu kumulowaniu się włókien elastyny– tak zwana elastoza, występuje zwłaszcza u osób dojrzałych, przez zbyt częste wystawianie się na działanie promieni słonecznych.
  • to silny antyoksydant– efektywnie przeciwdziała szkodliwemu działaniu wolnych rodników na skórę. Działanie przeciwrodnikowe kwasu askorbinowego można wzmocnić przez użycie witaminy E ora kwasu ferulowego.

Formy witaminy C w kosmetykach

Kwas askorbinowy jest aktywną postacią witaminy C, co ważne występują on w formie: L i D. Co ważne, aktywnością biologiczną odznacza się jedynie forma L-kwasu askorbinowego. Kwas askorbinowy jest to biały i bezzapachowy proszek, który rozpuszcza się w wodzie. Jest on wrażliwy na wpływ promieniowania słonecznego oraz wysokiej temperatury. W kosmetykach stosuje się: palmitynian askorbylu, glukozyd askorbylu, sól magnezowa fosforanu askorbylowego, sól sodowa fosforanu askorbylowego.

Jaką rolę odgrywa witamina C w organizmie?

Witamina C okazuje się bardzo ważnym elementem w walce z infekcjami organizmu. Przyjmuje się ją w postaci suplementy zawsze w trakcie przeziębień czy grupy. Witaminę C warto suplementować jednak nie tylko w przypadku zwiększonego ryzyka zachorowania, ale przez cały rok. Pełni ona bardzo ważną funkcję dla funkcjonowania organizmu, przede wszystkim:

  • reguluje produkcję kolagenu
  • zmniejsza ryzyko wystąpienia pewnych rodzajów nowotworów
  • obniża ciśnienie krwi oraz cholesterol
  • spowalnia procesy starzenia się skóry
  • uszczelnia naczynia krwionośne
  • przyspiesza gojenie się ran
  • hamuje krwawienie dziąseł
  • reguluje procesy pochłaniania drobnoustrojów chorobotwórczych przez leukocyty

Oprócz tego, składnik ten bierze udział w procesach syntezy steroidów nadnerczowych. Oddziałuje pozytywnie na poziom natleniania komórek i kontroluje przemianą tyrozyny. Według lekarzy, dorosły człowiek w ciągu dnia powinien zapewnić organizmowi od 60 do 90 mg kwasu askorbinowego, przez witaminę zawartą w codziennych posiłkach czy też suplementację.

Co jeszcze należy wiedzieć o właściwościach witaminy C?

Witamina C ma jest niezwykle ważna dla organizmu i spełnia wiele różnych funkcji, a to ze względu na jej strukturę oraz pewne cechy (fizyczne i chemiczne). Każdy zna jej właściwości antyoksydacyjne, ponadto witamina C ochrania organizm w schorzeniach sercowo-naczyniowych oraz chorobie wieńcowej. Udowodnione zostało również to, iż zmniejsza ona poziom markerów peroksydacji lipidów. Jest to zjawisko, które przyczynia się do rozwoju groźnej miażdżycy. Składnik ten jest silnym przeciwutleniaczem. Doprowadza do niszczenia wolnych rodników, które uszkadzają DNA. Działa przeciwnowotworowo, a więc niweluje prawdopodobieństwo rozwoju chorób nowotworowych, zwłaszcza tych obejmujących przełyk i żołądek. Istotną funkcją jej jest również czynny udział w biosyntezie kolagenu, a więc białka znajdującego się w skórze, zębach, rogówce oka, tkance łącznej, chrząstce. Umożliwia ona syntezę kolagenu z cząsteczek prokolagenu. Ponadto witamina C:

  • zwiększa wchłanianie wapnia oraz żelaza
  • działa pomocniczo podczas wyrównywania glikemii
  • wspomaga biosyntezę karnityny
  • wspomaga syntezę hormonów
  • bierze udział w przemianach steroidów, tłuszczów oraz części leków
  • podnosi odporność

Jakie jest zapotrzebowanie organizmu na witaminę C?

Zapotrzebowanie na ten składnik może być różne. Wpływa na to wiele czynników, takich jak: stan fizjologiczny organizmu, wiek, płeć. U niektórych osób zapotrzebowanie na witaminę C jest większe (nadciśnienie tętnicze, palenie papierosów, diabetycy, kobiety w ciąży i karmiące, alkoholicy). Składnik ten jest również potrzebny w większej ilości osobom przyjmującym pewne leki oraz narażonym na silny i długotrwały stres. Wzrasta ono również przy długotrwałej aktywności fizycznej, podczas wymiotów, zaburzeń czynności jelit, braku łaknienia.

Jakie są objawy niedoboru witaminy C?

  • spadek odporności organizmu
  • spowolnienie gojenia się ran
  • obrzęk oraz bolesność stawów
  • osłabienie naczyń krwionośnych
  • suchość oraz szybsze starzenie się skóry
  • szkorbut
  • niewłaściwe zrastanie się kości po przebytych złamaniach

W dzisiejszych czasach szkorbut jest bardzo rzadko pojawiającą się przypadłością w krajach dobrze rozwiniętych. Niedobór tego składnika bardzo często dotyka osób palących tytoń.

Jak dawkować witaminę C?

Witamina C jest niezwykle istotnym składnikiem dla człowieka. Właśnie ona odpowiada za produkcję kolagenu i pozostałych transmiterów. Co ważne, to właśnie ona odpowiedzialna jest także za doskonałe wchłanianie i bierze udział w wielu procesach biochemicznych. Aktualnie dzienna dawka witaminy C wynosi od 60 do 100 mg, jednak optymalną dawkę dopasowuje się do masy ciała danej osoby oraz jej wieku. Większe zapotrzebowanie na tę witaminę mają sportowcy i kobiety w ciąży. Nie warto przekraczać polecanych danek, gdyż nie dadzą one żadnych dodatkowych korzyści. Suplementy z witaminą C są dobrym rozwiązaniem dla wszystkich osób, którzy nie są w stanie zapewnić organizmowi wystarczającej ilości tego składnika wraz ze spożywanym pokarmem. Co ważne, żaden suplement diety nie będzie mógł zastąpić zdrowej i zbilansowanej diety.

W czym znajduje się witamina C?

Dzienne zapotrzebowanie na ten składnik możemy zaspokoić, sięgając po odpowiednią ilość warzyw oraz owoców. Cennym źródłem kwasu askorbinowego jest zwłaszcza: dzika róża, acerola, papryka, pietruszka, kiwi, owoce cytrusowe i czarna porzeczka. W 100 g czarnych porzeczek znajdziemy aż 180 mg witaminy C, natomiast w papryce znajduje się jej ok. 140 mg, przy tej samej wadze. Pomarańcze mają ok. 50 mg kwasu askorbinowego. Jeśli dba się o zdrową i dobrze zbilansowaną dietę wówczas nie trzeba będzie uzupełniać tego składnika, poprzez zażywanie suplementów diety. Należy jednak pamiętać, iż substancja ta jest związkiem nietrwałym, a więc poprzez gotowanie warzyw albo owoców, ilość witaminy C w nich spada nawet o połowę. Działa na nią niekorzystnie światło oraz wysoka temperatura, właśnie z tego względu witamina C do pielęgnacji skóry zamknięta jest w ciemnych fiolkach. Jeśli chodzi o produkty spożywcze, z których chce się uzyskać jak największą jej ilość dla organizmu, najlepiej gotować je na parze. Nie warto zbyt długo przechowywać owoce i warzywa. Należy pamiętać również, o trzymaniu ich w odpowiednich warunkach. Dobrze jest je zamrażać, aby wydłużyć ich trwałość. Kwas askorbinowy znajduje się w wielu różnych warzywach oraz owocach. Dobrym jej źródłem są również: truskawki, kiwi, pomidory, grejpfruty, mandarynki, cytryny, brukselki, brokuły, jarmuż czy papaja. Wystarczy skomponować w odpowiedni sposób swoje posiłki, aby zapewnić sobie wystarczającą ilość tego składnika, bez potrzebnej suplementacji.

Jaką witaminę C wybrać- syntetyczną czy naturalną?

Według badań nie ma żadnych widocznych różnic pomiędzy tymi formami witaminy C. Witamina syntetyczna wchłania się równie dobrze, jak ta naturalna, dostarczana organizmowi wraz z pożywieniem. Przyjmując suplementy diety z witaminą C, otrzymujemy też sam związek chemiczny o podobnej aktywności biologicznej.